neděle 16. září 2012

Recenze - Vzpoura

Smecka 2: Vzpoura (Andrea R. Cremerova) obalAnotace:

Druhý díl celosvětově úspěšné akční, romantické fantasy trilogie Smečka. Calle se Shayem se díky Hledačům podařilo na poslední chvíli dostat z hrůzyplného domu Bosquea Mara. U Hledačů našli azyl i spojenectví a konečně můžou být spolu. Jenže Calla se probudí z mdlob do děsivé nejistoty: netuší, co se stalo s členy její smečky, s její rodinou, a strachuje se o život Rena, mladíka, který jí byl už dávno předurčen jako životní druh. Poté co se do úkrytu Hledačů dostane Callin bratr Ansel, její nejhorší obavy se potvrdí Cítí, že svůj útěk a jeho následky může odčinit jen tehdy, když se vydá zpět do Vailu a mladé vlky osvobodí. Naštěstí Hledače, kteří se jí ujali, nemusí nijak zvlášť přesvědčovat. Záchranná výprava začíná.

Zhruba před rokem jsem četla Smečku na dovolené v Itálii. Celkem mne zaujal příběh Caly a Rena (Shaye ne!!), a tak jsem si pořád říkala, že si musím sehnat i pokračování. Nějak jsem se k tomu pořád neměla, ale nakonec jsem to zvládla a dostala se k tomu.

Wolfsbane (Nightshade, #2) Wolfsbane (Nightshade, #2)

Podívejme se našim vlčkům na zoubek. Pokud jde o naši obálku, tak není úplně nejhorší. Líbí se mi ta zelená na pozadí, Calla vypadá ale zvláštně a začíná už plešatět. Jinak je ale fajnová. Anglické obálky jsou pak celkem pěkné, Calla na zeleném pozadí s měsícem už vypadá lépe, i když červená obálka s východem či západem slunce je hezčí.

Dunkle Zeit (Nightshade, #2)

Poslední obdobou je německá Nightshade. Obálka je doopravdy hezká, dívčina na obálce mi ale vůbec nepřipomíná Callu. I když možná je to jen můj dojem. Nevím.

Děj začíná tam, kde skončila Smečka. Calla se probouzí v doupěti Hledačů, jejích úhlavních nepřátel. Je zmatená a zraněná - po boji se Sukubou a útěku se Shayem a následném zajetí. Zmatek vystřídá vztek, který v ní její nepřátelé vyvolávají - už odmala jí totiž vštěpovali, že Hledači jsou zlo, které je nutné odstranit. Calle se ale dostává ujištění, že jí nikdo neublíží, pokud to nebude nutné. Právě ona je totiž tím, kdo by jim mohl pomoci vyhrát válku se Strážci. Ona a Shay, který je naprosto v pořádku. Narozdíl od Cally si s Hledači rozumí a představa spolupráce mu nepřipadá až tak šílená. Je to proto, že je Scion - legendární voják, který má údajně schopnost zahnat Strážce zpátky tam, odkud přišli.

Calla je nerozhodná - její prioritou je zachránit svojí Smečku Nightshadeú, které zanechala napospas Strážcům a jejich mučení. Také tu máme Rena, který jí pomohl utéct. Calla nemůže snést pomyšlení na to, že Rena kvůli ní mučí, a tak je pevně rozhodnutá se vydat do Vailu stůj co stůj. Postupně také zjišťuje šokující pravdu o Strážcích a Válce čarodějů, která jí donutí spolupracovat s Hledači. Ona a její smečka by mohli být chybějící dílek, stačí jen Smečku najít. Setkáváme se zde se škálou nových postav - Hledačů. Vůdce Monroe, jeho dcera Adne, Connor a další. Calla se bude muset rozhodnout, zda láska k Shayovi předčí její povinnost ke Smečce a Renovi. Dokáže láska porazit blížící se temnotu?

Vzpoura je takovým spojovacím článkem mezi úvodní Smečkou a konečnou a nejnapínavější Obětí. Jako mnoho jiných knih, i zde se projevuje to, co u ostatních spojovacích článků. Úkolem knihy je nás nějak obeznámit se situací před konečnou bitvou a nacpat do knihy co nejvíce informací. Vzpouře se to celkem povedlo. I přes slaboduché hlavní hrdiny tu nacházíme poměrně originální námět v podobě Válce čarodějů, ke které se mezi Strážci a Hledači schyluje. Děj ubíhá poměrně svižně (pokud Calla zrovna neřeší svoji rozervanost mezi Shayem a Renem). Seznamujeme se s historií Hledačů a jejich světem, což mi přišlo doopravdy zajímavé. Nic víc tu ale skoro nenajdeme, maximálně tak nějakou tu výpravu za Smečkou.

Hlavním těžištěm celého příběhu jsou charaktery. Calla je stále rozervaná. Sice jí tu můžeme lépe pochopit, ale i tak mi nijak nepřirostla k srdci, což je u hlavní hrdinky celkem špatné. O jejím milém Shayovi ani nelze mluvit - je to nevycválaný sebestředný mimoň, který si na Callu neustále činí nároky a skoro ho nezajímá, jak to cítí ona. Ignorant. Největšími tahouny příběhu jsou pak vedlejší postavy, jako Hledači či Ren (i když tam skoro není) a Ansel. Není tu náhodou něco špatně?

Pokud bych měla tedy příběh zhodnotit jako celek, Cremerová se očividně snažila vytvořit originální příběh. Hrdinové v podobě vlků v tom celkem napomáhají, Shay to ale následně všechno zničí. Nebýt Hledačů, není hodnocení vůbec tak skvělé. Přesto ale celá série zůstává tím, co bych doporučila nevynechat v YA literatuře. Možná, že vám se toto zajímavé dílo zalíbí více než mě.

Konečné hodnocení75 %