sobota 24. listopadu 2012

Recenze - Válka hluku

Válka Hluku (Trilogie Chaos, #3)Anotace:

Ve strhujícím závěru populární dystopické trilogie zachvátí planetu Nový svět ničivá válka. Domorodí Sádráci se svým kolektivním myšlením a chováním zmobilizují všechny síly, aby pomstili vyvražděné soukmenovce. Bezohlední vůdci dvou znepřátelených lidských frakcí se chystají bránit své zájmy za každou cenu a do toho se na planetu Nový svět blíží kosmické lodě nových osadníků...

V prostředí Hluku, jenž obnažuje všechny myšlenky, jsou následky každého činu a každého slova obrovské. Todd s Violou, dospívající uprostřed válečných krutostí a hrůz, stojí před přetěžkými rozhodnutími a život je nutí zpochybňovat vše, čemu dosud věřili. Najdou v sobě sílu přežít? To se dozvíte v šokujícím finále.

Ach, je třeba se ptát? Předchozí dva díly mne naprosto uchvátily, a tak jsem nemohla čekat na závěr. Prostě jsem si jí ihned po vydání půjčila a hltavě se do ní pustila. Kdo by nechtěl vědět, jak tanhle kontroverzní série skončí?

Válka Hluku Monsters of Men (Chaos Walking, #3)

Jota nám opět vydala jak paperbackovou verzi, tak i harback. Abych se přiznala, tak se mi opět líbí více paperback. Tipovala bych to na Todda. To, jak je jeho obličej rozlámaný, je prostě fantastické a moc se mi obálka líbí. Hardback také není špatný, typické Áčko je dobrou volbou. Pokud jde o ohnivou anglickou obálku, tak se mi taky moc líbí. Závěrečný boj je tu!

Monsters of Men (Chaos Walking, #3)  Das brennende Messer

I když je další z anglických obálek naprosto jednoduchá, člověka zaujme. Kdo četl, tak ví, že má souvislost s Kruhem, s kterým neustále otravuje Starosta. Německá obálka je celkem zvláštní - ten obličej s očima vypadá spíš jako upíří a ta podivná postava na koníkovi? :D Co to je?

La guerre du bruit (Le chaos en marche, #3)Война хаоса (Поступь хаоса #3)

Francouzská obálka je dost drsná. Vůbec nemám tušení, kdo na ní je.. A ta ruská? :D No, upřímně se v ní vůbec nevyznám, takže se k ní moc ani vyjadřovat nebudu, protože azbuku neumim.

Tumblr_mds1c6qpwx1r8dt5go1_1280_largeNovému světu hrozí válka. Otázka a Odpověď, odbojné lidské skupiny se chtějí pustit do sebe. V tu chvíli ale přichází sádrácká armáda, která se chce pomstít za své padlé bratry. Celý boj zinscenoval Sádrák, kterého Todd zachránil zpod ruin katedrály. Jediné, co ale cítí, je nenávist. Todd, který je stále otřesen z toho, co se stalo jeho příteli Davymu, je nucen propustit zajatého Starostu Prentisse, aby mohl vést armádu proti novému nepříteli. Otázka a Odpověď by měli začít spolupracovat, jinak Nový svět padne pod rukou jejich původních obyvatel. Viola a Todd budou muset bojovat, aby mohli zůstat spolu. Do Nového světa sice již dorazily vesmírné lodě s novými osadníky - stačí ale jediná chyba a vše se může lehce pokazit. Proč by Osadníci zůstávali v rozpadajícím se světě, ve kterém zrovna zuří válka mezi třemi stranami? Jejich pomoc by ale přitom mohla být zásadní...

3912894325_5e0cae37a9_z_largePatrick Ness nás ihned ze začátku vpouští do války - bitvy zuří prakticky už od první kapitoly a autor se s ničím rozhodně nepáře. Nezajímá ho, co si budou myslet čtenáři - boj ukazuje velmi realisticky, z čehož se nám místy může zvednout i žaludek. Tím připomíná Darrena Shana, který střevy rozhodně nešetří. Dále se Ness hodně zaměřuje na myšlenkové pochody všech postav, a to hlavně Todda, chlapce, který nedokáže zabít. Právě Todd, Nůž, je jedním z důvodů, proč na Nový Prentisstown táhne tisícihlavá armáda Sádráků. Dále tu máme Sádraka, kterému zachránil Todd život, toužícího po odplatě. A nakonec samotný Starosta Prentiss, naprosto zvrhlá postava, která se Nessovi skutečně povedla.

Celý příběh je vyprávěn z pohledu tří postav - Todda, Violy a našeho Sádráka, jehož pasáže najdeme vždy na konci každé kapitoly. Abych pravdu řekla, tak vložit do toho Sádráka byla docela dobrá volba, i když jeho pasáže mne nebavily a nijak moc nenadchly. Autor nám tu ale ukazuje, jak vůbec funguje celé kolektivní vědomí Sádráků a jejich myšlenky. Tento nápad mne velice zaujal, protože celou knihu to trochu odlehčilo. Příběh je prošpikován myšlenkami, nad kterými se člověk musí zamyslet, a které poukazují na zkaženost celé lidské rasy a její touhu ničit a ničit.

“ War makes Monsters of Men.”
 (Válka tvoří lidské netvory.)

Vážně nevím, jestli má Ness tak skvělou fantazii nebo se dobře vyzná v lidech, ale jeho dystopický příběh plný reálných postav má schopnost dostat se vám rychle pod kůži. V předchozích dílech jsem měla problém s tím, že děj se ze začátku táhl a vynahradil ho až božský konec. V posledním díle jsem se bavila už od začátku. Silnou stránkou jsou právě postavy. O Toddovi a ostatních jsem se již zmínila, a tak bych ráda věnovala pozornost ještě jednou Starostu Prentissovi, který za to vše zčásti může. Ten chlap je šílený - kdo by dokázal zabít vlastního syna??? Na druhou stranu je ale geniální - jako jediný dokáže pracovat s Hlukem, což by mohla být budoucnost celého Nového světa.

Co bych ke knize řekla závěrem? Od začátku do konce jsem byla napjatá, jak celé tohle dílo skončí. Ness nám přinesl skvělý popis a psychopatické postavy. Tomuhle já říkám dystopie. Mimo Hunger games je to druhá nejlepší dystopie, jakou jsem kdy četla. Některé postavy se místy nechovaly na svůj věk, ale to se dá lehce přehlédnout. Závěr vás vytrhne ze žídle a nechá vás půl dne zírat do zdi v té nejhlubší depresi. Pokud jste s tímhle autorem ještě neměli co do činění, pak to určitě udělejte. Ať už u série Chaos nebo Volání netvora.

Celkové hodnocení: 95 %

Pokud máte o knihu zájem, můžete jí zakoupit ZDE.