neděle 17. února 2013

Recenze - Poslouchej!

PoslouchejAnotace

Ještě vloni byla Annabel holka, co má úplně všechno – nebo aspoň tuhle roli hrála v televizní reklamě na Obchodní dům Kopf. Letos nemá nic. Nejlepší kamarádka Sophie ji opustila, rodinné štěstí ničí anorexie starší sestry a ve školní jídelně si není ke komu přisednout. Dokud nepotká Owena Armstronga. Vysoký, výrazný a hudbou posedlý Owen je polepšený mizera odhodlaný říkat lidem pravdu. Možná by Owen mohl Annabel pomoct vyrovnat se s tím, co se jí přihodilo tu noc, kdy se Sophií přestaly být kamarádky.

Na Poslouchej! jsem měla spadeno už pěkně dlouhou dobu. Chtěla jsem na vlastní kůži okusit, co ostatní blogery tolik láká na téhle autorce. Původně jsem měla chuť spíše na Ukolébavku, ale jelikož jsem líná a Ukolébavku jsem přečíst nestihla, první se ke mně dostala tahle kráska.

Just Listen Just Listen

Chtěla bych nakladatelství CooBoo moc poděkovat za to, že nechali originální obálku. Je naprosto okouzlující, dívčí a čtenáře ihned navnadí na velmi dojemný příběh, který vám pohne srdíčkem. Jsem spokojená i s ostatními obálkami - černá obálka s květinami mne sice zas tak nezaujala, ale nápad je velmi dobrý. Obálka vedle se mi líbí stejně jako ta naše - je v podobných odstínech a nakladatelství jejím výběrem jen získalo.

Just Listen Just Listen

Španělové si s obálkou také vyhráli a doplnili jí krásnými barvičkami, které vám prosluní den. Krásné a decentní. Němci vsadili na trochu depresivní motiv modelky otočené zády. Proč ne.

Ecoute-la  Just Listen

Francouzi jako jediní vsadili na jednoduchou obálku s motivy květin. Obálka mi trochu připomíná jednu z obálek k Jestli zůstanu (tu modrou). Ač nejsem fanoušek takovýchto obálek, tahle se mi překvapivě líbí a vůbec by mi doma v poličce nevadila. Sérii obálek uzavírají Portugalci. Ze všech zmíněných obálek se mi líbí asi nejméně - na můj vkus je na obálce moc zdi a málo modelky a ani motiv mne nijak nezaujal.

Tumblr_m0s4brzg5r1rnmt2to1_500_large
Annabel bývala holkou, která má všechno - natočila reklamu, pracovala coby modelka a patřila mezi nejžhavější holky na škole. Stačí ale málo a vaše reputace se rapidně změní. Z populární holky se přes jednu noc stal vyvrhel, kterým všichni pohrdají. Nikdo ale neví, jak to bylo doopravdy. Annabelina kamarádka Sophie jí nenávidí a nechce s ní mít nic společného. Navíc se Annabelina sestra potýká s anorexií, což rodině vůbec neprospívá a situaci ještě zhoršuje. Annabel pomalu zjišťuje, jaké to je žít na okraji společnosti. Setkává se s Owenem, klukem, který kašle na pravidla a ve škole se ho většina lidí bojí, protože byl v pasťáku. Owen Annabel ukazuje nový pohled na svět, který jí naprosto otevře oči a vše změní. Muzika dokáže zázraky... Je jen na Annabel, jestli Owenovu nabídku přijme a dokáže se tak vyrovnat s onou osudovou nocí...

Autorčin styl psaní mne celkem překvapil. Knihy s podobnou tématikou jsem nikdy před tím moc nevyhledávala. Byla to ale chyba - Sarah Dessen ukázala, že psát umí. Moc se mi líbil výběr témata - kniha je citlivá a ukazuje na problematiku dnešní mládeže. Skvěle do příběhu zakomponovala muziku, která může mladým lidem hodně pomoci. Hlavní hrdinové byli naprosto uvěřitelní a skvěle se doplňovali. Sarah také ukázala, že i když se zdá, že je konec světa, člověk by to neměl vzdávat a měl by se obrátit na své přátele, kteří mu pomůžou. Nikdy není dobré stát sám proti světu. Sarah Dessen je mimojiné autorkou i dalších knih jako Ukolébavka nebo Truth about Forever. Velmi podařené jsou i vedlejší dějové linky držící se Annabeliných sester. Jedna z nich trpí anorexií a druhá prochází deziluzí a stává se z ní úplně nový člověk. U této knihy došlo i k slzám, což už o něčem svědčí. Poslouchej pro mne byla první knihou s podobnou tématikou a od té doby těmto knihám přicházím na chuť stále častěji a častěji.

47850_546777335356394_1665912610_n_large
Velkým plusem celé knihy jsou právě realistické postavy, které si člověk postupně oblíbí. Hlavní hrdinka Annabel mi celkem přilnula k srdci - není to ten prototyp typické slaďoučké hrdinky, ale má své chyby, za které také příslušně zaplatila. Oproti tomu Owen, její naprostý opak. Díky terapii, kterou podstoupil, je zvyklý říkat vše, co si myslí. To neumí Annabel. Je snad Owen tím, kdo jí to naučí? Vše skvěle doplňují vedlejší postavy, jako Annabeliny sestry nebo Owenova sestra. Je fajn, že Desseniny postavy nejsou černobílé a nesnaží se být dokonalé. Poslouchej je příběh z reality, tudíž by tomu měly odpovídat i postavy.

Poslouchej! bych doporučila všem milovníkům contemporary a reálných příběhů, kteří si rádi oddechnou u pohodové knížky s vážným tématem a sympatickou hlavní hrdinkou. Poslouchej! je jedna z knih, které se vám vryjou do paměti. I vy byste se totiž mohli dostat do podobné situace jako Annabel.

Celkové hodnocení: 88 %