středa 20. února 2013

Recenze - Sága Lartena Hroozleyho: Zrození zabijáka (1)

Sága Lartena Hroozleyho - Zrození zabijákaAnotace

Larten Hroozley tvrdě pracuje už od osmi let v továrně na hedvábí, kde musí spolu se svým bratrancem snášet násilnické chování předáka Traze. Když se Traz jednoho dne zase rozvzteklí a napadne Lartenova bratrance Vura, Larten se neudrží a bratrance začne bránit. Hrůzný konflikt ukončí předákova smrt. A Larten, který Traze zabil, musí urychleně zmizet. Na útěku se kvůli nepřízni počasí rozhodne schovat na hřbitově a přenocovat v kryptě. Tam narazí na záhadného Sebu Nila, který mu nabídne, aby se stal upířím pomocníkem. A protože Larten už nemá co ztratit, Sebovu nabídku přijme.

Nechat si ujít něco tak skvělého jako je pokračování mé nejoblíbenější ságy? Děkuji, ale ne. Navíc je hlavním hrdinou jeden z mých nejoblíbenějších upírů z DS, a tak jsem si jeho příběh nemohla prostě nechat ujít.

Birth of a Killer (The Saga of Larten Crepsley, #1) Birth of a Killer (The Saga of Larten Crepsley, #1)

Chtěla bych poděkovat nakladalství CooBoo za krásnou obálku, kterou pro nás vytvořili. Po zhlédnutí těch ostatních jsem celkem ráda, že máme tu naši. Kniha už na první pohled působí tajemně a přiláká pozornost všech nadšených čtenářů. A pak tu máme první dvojici anglických obálek. První obálka je v podobném stylu jako původní obálky ságy poloupíra Darrena Shana - chudáček Lartenek tu vypadá poněkud nezdravě... A to jablko? Pomc.. Druhá obálka je o něco lepší, ale nějak mi tam moc nesedí ta nestvůrka (vampýr?).

Birth of a Killer (The Saga of Larten Crepsley, #1)De geboorte van een moordenaar (The Saga of Larten Crepsley, #1)

Přichází lahůdka od australského Harper Teenu. Máte rádi skoro plešatce? Prosím - tady máte i Lartena. Uznávám, že obálka je pěkná, ale Larten by doopravdy mohl mít nějaké ty vlasy. Holandská obálka vypadá zajímavě a dokonce jde i s dobou - oko na obálce!

En drapsmann blir født (Sagaen om Larten Crepsley #1)

Krasojízdu Lartenů zakončují Norové. Po prvním pohledu bych knihu asi raději vrátila do poličky a nekoupila si jí. Larten má alespoň vlasy, ale motiv obličeje mi na obálku této knihy vůbec nejde.

Zrození zabijáka je prvním dílem čtyřdílné Ságy Lartena Hroozleyho. Jak už název napovídá, kniha je vyprávěna z pohledu Lartena Hroozleyho, kterého jsme měli čest poznat v Sáze Darrena Shana. Kdo by zapomněl na nabručeného starého upíra, který se obléká do rudé? V prvním díle se seznamujeme s Lartenovým dětstvím a prvními roky coby upír. Malý Larten vyrůstal v chudobě. Protloukat se mezi dalšími sourozenci není vůbec snadné. Jedinou záchranou je pro něj jeho bratranec Vur Horston, který je pro Lartena něco jako vlastní bratr. Oba chlapci, stejně jako ostatní děti, jsou nuceni pracovat ve fabrice na výrobu hedvábí.

Drsné podmínky a krutý mistr dělají svoje, a tak se z Lartena brzy stává uprchlík, který se musí držet stranou od lidského světa, protože jediné, co tam na něj čeká, je smrt. Východisko nachází v Sebovi Nilovi, starém upírovi, který se rozhodne vzít mladého zrzounka pod svou ochranu a učiní z něj svého pomocníka. Dokáže Larten, který je náladový a občas i pyšný, zapomenout na svou lidskou minulost a stát se právoplatným členem upírského klanu?

Už je to nějaký ten čas, co u nás vyšel poslední díl dvanáctidílné série o Lartenovu učedníkovi. Autor se rozhodl změnit perspektivu a vrhnout se do nového příběhu, který nám vysvětlí některé pohnutky jedné z hlavních postav předchozí série. Kniha je psaná svým obvyklým stylem - dobře a rychle se čte a narozdíl od Darrena je napínavá už od začátku. To pokládám za jedno z největších plus - už od začátku se ve Zrození pořád něco děje a čtenář tak nemá šanci prakticky ani vydechnout. Knihu bych doporučila všem fanouškům, kteří si oblíbili už předchozí sérii - právě tak je ale Zrození zabijáka perfektním dárkem i pro ty, kteří s touto "dvojsérií" ještě nezačali. Vzhledem k tomu, že Zrození zabijáka se odehrává před Darrenem Shanem, by bylo logičtější tedy začínat právě s ním. Další výhodou je samotná postava Lartena. Díky jeho povaze je vyprávění živější a řekla bych, že i vtipnější. Nechybí několik doopravdy povedených scén, při kterých jsem ani nedutala a nedočkavě vyčkávala, co se stane na další stránce. Kniha trpí jednou nevýhodou stejně jako její kamarádky z druhé série - je moc krátká.

"Slyšel jsi někdy o nějakém Osmondu Suddovi?" zeptal se Wester.
"Ne. Proč?"
"Zmínil se o něm zběžně jeden generál, když mi vykládal o válce a jejím konci. Pak jsem se na něj přeptal i pár dalších. Jakmile jsem to jméno vyslovil, začali se tvářit nabroušeně, ale odmítli mi říct proč."
"Myslíš, že to byl jeden ze zrádců?" Wester už předtím zjsitil, že v klanu nikdo nikdy nevyslovuje jména zrádců.
"Možná," pokrčil jeho přítel rameny, ale velmi nejistě.

Pro skalní fanoušky bude tato kniha pravým požehnáním. Nejenže se nám tu představí nové mladé já Lartena Hroozleyho, ale potkáme se i s několika starými přáteli, což jistě uvítáte. Jak jsem již zmínila, můžete se těšit na něco mladšího Sebu Nila a mnohé další přátele z Upíří hory (a nejen ty). Autor na necelých dvě stě stránkách mistrně rozebral Lartenovu povahu, která stojí za bližší prozkoumání. Kdo by čekal, že takový mrzout dřív býval takovým rebelem?

Zrození zabijáka bych tedy doporučila všem milovníkům tajemných příběhů a případně i upírů, kteří nezáří na slunci jako nějaká disco koule. Darren Shan nám opět předvedl, že psát umí. Můžete se těšit na vyprávění plné nečekaných zvratů a odhalení, které vás nechají půl hodiny sedět na zemi s otevřenou pusou. Pokud by vás ani to nezaujlo, pořád jsou tu upíří legendy, které příběh skvěle zpestřují.

Celkové hodnocení90 %

Anotace a česká obálka