pondělí 29. dubna 2013

Recenze - Pandemonium

Pandemonium (Delirium, #2)Anotace

Po útěku se Lena ocitne v Divočině a musí se smířit s faktem, že vše, co doposud prožila, lidi, co znala – to všechno je už jen minulost a neexistuje žádné předtím. Připojuje se ke skupině Nežádoucích, kteří mají v úmyslu proniknout do světa „za plotem“, kde se zúčastní velké demonstrace. Tu uspořádal ABAD – Amerika bez amor deliria – organizace hlásající nevyhnutelnost léčby. Když se však Lena setká s Julianem, synem zakladatele ABADu, klukem, jenž zosobňuje všechny její hodnoty, ani netuší, že se jejich osudy zkříží víc, než by si kdy pomyslela.

Pokračování jsem si prostě nemohla nechat ujít. Po zlomovém konci prvního dílu jsem musela okamžitě hmátnout po pokračování, které slibovalo daleko více akce a samozřejmě i Juliana.

Pandemonium (Delirium, #2)Pandemonium (Delirium, #2)

Opět smekám před naší obálkou, která se dřží původního nápadu z prvního dílu. Američané bohužel rádi mění obálky, a tak knihu vydali v obličejové verzi. Není špatná, ale z Leny jde celkem strach, nemyslíte? Takový ten kick-ass pohled... Pak tu máme druhou verzi anglických obálek, a to onu éterickou verzi. Obálka se mi líbí, je laděna do příjemných barev.

Holanďané z chudáka Leny udělali jakousi podivnou šedou myš s blond vlasy. Odkdy má Lena blond vlasy? Navíc je obálka laděna do podivné šedé, která obálku ještě více hyzdí. Polští sousedé svoji verzi sice krásně rozzářili a přidali ještě kytku, ale máme tu stejný problém jako u Holanďanů. Lena a blond?

Po namáhavém útěku se Lena dostává do Divočiny, přesně tak, jak chtěla. Cena je ale vysoká - Alex zůstal za plotem a s největší pravděpodobností je mrtvý.  Zničená Lena se s pomocí nové kamarádky Raven dostává do tábora odpůrců, kteří se snaží bojovat proti celé společnosti podporující léčbu amor deliria nervosa. Příběh se střídá - v kapitolách Tehdy sledujeme Lenu, která se učí žít v Divočině a objevuje nové aspekty života na útěku. V kapitolách Teď pak sledujeme Leninu cestu do New Yorku a její setkání s Julianem Finemanem, který je hlavním představitelem toho, co Lena nesnáší - ABAD - Amerika bez amor deliria. Dokáže se Lena odprostit od bolesti, kterou cítí po ztrátě Alexe a otevřít se novým lidem, aby jim pomohla v boji?

V druhém díle dystopické trilogie nás autorka zanechává přímo uprostřed Divočiny. Už to slibuje, že druhý díl bude o hodně akčnější než Delirium, které mělo za úkol spíše popsat a přiblížit celou situaci. Od Pandemonia se nebudete moci odtrhnout - díky dvěma časovým rovinám, které se vždy po kapitole střídají, děj ubíhá nadpozemskou rychlostí a než se nadějete, budete na konci. Postavy působí velmi realisticky, velký prostor dostávají i postavy nové, které budou hrát v dalším díle nejspíš klíčovou roli. Rozhodně se vyplatí přežít první díl - ten druhý za to stojí.

Starobylá slova, jež mě málem srazila do kolen.
Svobodu, nebo smrt.
Tři slova. Patnáct písmen. Hrbolky, oblouky a hrany pod mými prsty.
Další mantra. Držíme se jí tak pevně, až ji naše víra přetaví v pravdu.

Největší posun nastává v Lenině charakteru. Od minulého dílu hodně vyspěla, což se projevuje i na jejím myšlení. Z loutky se stává samostatně uvažující dívka, která nenávidí režim za to, co provedl její matce a Alexovi. Díky tomu příběh nabírá na obrátkách. Velký prostor mají i nové postavy jako Raven s pohnutou minulostí nebo Julian, syn velitele ABADU, kterého jsem si hned po několika prvních kapitolách naprosto zamilovala.

Oproti "slabšímu" prvnímu dílu je Pandemonium skvělým sequelem, který vás donutí tuhle sérii milovat. Autorka Chvíle před koncem opět ukázala, že psát umí. Pandemonium bych doporučila každému, kdo miluje dystopické příběhy na pozadí romantické zápletky a rád si přečte knihu plnou akce a napětí.

Celkové hodnocení:  90 %

Děkuji internetovému knihkupectví Martinus za poskytnutí recenzního výtisku.