středa 1. května 2013

Recenze - Boy Meets Boy

Boy Meets BoyAnotace

Tohle je příběh Paula, studenta druhého ročníku střední školy, která se od ostatních škol naprosto liší. Roztleskávačky jezdí na Harleyích, královna homecomingu bývala klukem, který se jmenoval Daryl (teď preferuje pojmenování Ignite Darlene a je také hvězdným fotbalovým záložníkem) a byla založena hetero-gayská aliance, která by měla pomoci heterosexuálům naučit se tančit.

Jakmile Paul potká Noaha, myslí se, že konečně našel někoho, pro koho je jeho srdce jako stvořeno. Dokud to nezkazí. Školní sázkář říká, že šance jsou 12:1, že se dají s Noahem znovu dohromady, ale Paul to nevzdá bez toho, aby dal svou lásku "hlasitě" najevo. Jeho nejlepší kamarádka Joni může směřovat jiným směrem, jeho druhý nejlepší kamarád Tony se může vyrovnávat se svými ultra-pobožnými rodiči a jeho ex-přítel Kyle nejspíš jen tak nezmizí, ale někdy se vše musí zhroutit, aby to mohlo držet pohromadě ještě lépe.

Tahle kniha mi byla vybrána v rámci měsíčního čtení na GoodReads od Alyssii. Popravdě ani nevím, jak se mi Boy dostal do to-read listu, ale ze všech těch 500 knih musela vybrat zrovna tuhle. No budiž. Od autora u nás jedna kniha snad brzy vyjde, a tak jsem chtěla zkusit i trochu něco jiného než konvenční pohled na zamilovaný pár.

Ibland bara måste manNoahs Kuss

Prostší obálku jsem ještě neviděla. Ne, ale vážně. Nezdá se vám trochu divná? Byla by celkem pěkná, kdyby ty srdíčka byly větší. Já totiž nic nevidim. Vy ano? Pokud jde o ostatní obálky, tak ta Švédská je o hodně lepší - papíroví ptáci jsou alespoň k něčemu. Němci pak mají něco úplně odlišného, co je ale tak zamlžené, až se mi to tolik nelíbí.

LargeVítejte na té nejpodivnější střední, jaká existuje. Na všech ostatních středních najdete většinou nenávist k rozdílné sexuální orientaci. Tady ne - gayové a lesbičky dokonce patří k elitě! Hledáte krásné roztleskávačky s pompomy? Kdepak, tyhle roztleskávačky jezdí na Harleyích. Hledáte extravagantní dámu, která je zároveň hvězdným fotbalovým záložníkem? Bang, jste tu správně. Přesně na tuhle střední chodí hlavní hrdina Paul, který je veřejně známým gayem. Měl už řadu kluků (a nikdo se nepohoršoval), ale nikdy to nebylo to pravé. Teprve po setkání s Noahem tuší, že on by mohl být tím pravým. To by se ale kolem nesměl motat Paulův ex-přítel Kyle, který si zřejmě usmyslel, že se mu nakonec kluci vlastně líbí. Noah je totiž také jen člověk - a konkurenci nestrpí. Paul tak musí zápolit, aby o svého milovaného nepřišel - s pomocí fotbalové divy Ignite Darlene, Tonyho a nejlepší kamarádky Joni, která se mu už delší dobu vzdaluje. Přežije tenhle románek Paulovo srdce?

“I've always known I was gay, but it wasn't confirmed until I was in kindergarten.It was my teacher who said so. It was right there on my kindergarten report card: PAUL IS DEFINITELY GAY AND HAS VERY GOOD SENSE OF SELF.”

Tumblr_meybbubzzp1r1t078_largeDavid Levithan přináší naprosto nevídanou povídanou ve své contemporary. Netradičně se zaměřuje na lásku mezi chlapci, která se v knihách moc často nevyskytuje. Námět knihy je naprosto klišoidní a už od prvního pohledu je každému jasné, kam bude kniha směřovat. I tak jsem čekala, že se s tím autor vypořádá daleko lépe. S postavami až takový problém nebyl, problém byl v samotném systému na střední škole. Byla to naprostá utopie. Nikde jsem se ještě nesetkala se školou, kde by homosexuálové patřili mezi elitu a byli přijímání s otevřenou náručí. David Levithan si vytvořil "pohádkové místo", kde duhá září každý den a po cukrové trávě pobíhají barevní jednorožci. Ze začátku jsem měla problém se  v celém ději zorientovat, teprve po čtvrtce jsem začala jakž takž chápat, kde jsem a co se děje. Hlavní dějovou linku tvoří romantická zápletka mezi Paulem a Noahem a částečně také Paulova minulost a jeho ex-přítelové.

Tumblr_mkp67jhdxn1rr5rvoo1_500_largeHlavního hrdidnu Paula jsem si nijak neoblíbila. Byla to celkem plytká gay postava, která byla všude přijímána s otevřenou náručí. Paul měl velké štěstí na rodiče, kamarády i ex-přítele. Jeho nerozhodnost mne většinou rozčilovala. O něco lepší to bylo s jeho protějškem Noahem, který byl ale až moc snílek a po většinu knihy mi připomínal velkého smutného jednorožce. O Paulově nejlepší kamarádce Joni ani řeč - poté, co se dala dohromady s Truckem Chuckem, jsem jí nemohla vystát. Mezi ty lepší postavy patří Kyle, Paulův ex-přítel, i když jeho chování moc neschvaluju. Měl si to sakra ujasnit ještě před tím, než se s Paulem rozešel, ne? O Tonym a jeho ultra-křesťanských rodičích ani nemluvě. Jediná postava, která to zachraňovala, byla Ignite Darlene (dříve chlapík jménem Daryl). Tato fotbalová diva, královna homecoming plesu, sršela vtipem a originalitou. Sice jsem ze začátku pořádně nevěděla, jak to s Darlene je (myslela jsem, že je to Daryl pochodující v ženských šatech), ale nakonec jsem si jí naprosto zamilovala.

“We could call you an ambisexual. A duosexual. A—”
“Do I really have to find a word for it?” Kyle interrupts. “Can’t it just be what it is?”
“Of course,” I say, even though in the bigger world I’m not so sure. The world loves stupid labels. I wish we got to choose our own.

Tumblr_m9ktauugcz1qcgxz0o4_500_largeJak tedy shrnout tuto kontroverzní knihu nakonec? Kniha je rozhodně zajímavým počinem, to nepochybně. Pokud vás zajímají alternativní páry, doporučila bych vám, abyste po ní šáhli. Pokud chcete vidět utopické drama mezi jednorožci, pak do toho. David Levithan rozhodně má potenciál (jeho další dílo Every Day by mělo vyjít u nakladatelství CooBoo), ale ne v těchto alternativních končinách. Pokud tedy hledáte silně klišoidní příběh psaný z pohledu kluka, pak si vyberte Boy Meets Boy. Pokud kopete za stejné pohlaví, mohla by vám dát trochu kuráže. A pokud si jí nechcete přečíst, stejně si jí přečtěte. Ignite Darlene za to stojí.

Celkové hodnocení:  70 %