úterý 11. června 2013

Recenze - Dech

Dech (Dech, #1)Anotace

Nic pro nás není tak přirozené jako dýchání. Představte si ale svět, ve kterém si jen privilegovaní mohou koupit dostatek kyslíku k tomu, aby mohli tančit či si zahrát obyčejný fotbal. Svět, kde chudí jen stěží zaplatí účet za vzduch nezbytný k životu. Svět, v němž po netušené katastrofě přežívá zbytek obyvatel v hermeticky uzavřených městech s vlastní atmosférou. Pustou planetu Zemi, kde nejvzácnějším rostlinným druhem je obyčejný strom.

Právě v takovém světě žije Alina, Bea, Quinn a jejich přátelé. Od ostatních mladých lidí se liší svou přemýšlivostí a odvahou něco ve svém okolí změnit. Odvahou nadechnout se jinak než druzí – svobodně. Dystopický román mladé irsko-americké autorky plný dobrodružství, při němž se doslova tají dech.

Dech je poměrně nová dystopie, po které jsem pokukovala už v originále. Jakmile jsem se tedy dozvěděla, že nakladatelství Baronet hodlá knihu vydat, skákala jsem pět metrů vysoko. Kniha má velmi zajímavý a dle mého názoru celkem neokoukaný námět, který by mohl Dech vynést ke hvězdám. A tak jsem tedy nelenila a a knihu sama vyzkoušela.

Breathe - Gefangen unter Glas (Breathe, #1)Breathe (Breathe, #1)

Obálka je první věcí, která vás na celé knize zaujme. Musím uznat, že grafik odvedl skvělou práci a nakladatelství Baronet se vyplatilo knihu vydat s originální obálkou. Je prostě nádherná. Odráží celou atmosféru knihy a odkazuje i k jejímu žánru. Druhá verze obálky (nejspíše neměcká) je také celkem pěkná, ale na originál prostě nemá.

LargeKyslík se na Zemi stává nedostatkovým zbožím. Drahým zbožím. Po Zlomu se ze Země stalo nehostinné místo, kde nerostou žádné stromy a kde se pomalu nedá žít. Lidé se ukryli v kapsulích, které je udržují na živu a za poplatek jim dodávají i tak potřebný kyslík. Žijí v blažené nevědomosti toho, co se ve společnosti doopravdy děje. Trojice hlavních hrdinů o tom ví svoje.

Alina je členkou POTKANú, odbojné skupiny, která touží po svobodě. Quinn patří mezi elitu celé společnosti - peníze pro něj díky postavení jeho otce nikdy nebyly problém a taktéž i drahocenný kyslík. Jeho nejlepší kamarádka Bea zase sní o novém světě plném stromů. Příběh mladé trojice je plný naděje a vůle bojovat za svobodu s jediným nebezpečím - že ztratí dech.

Sarah Crossan nás ve svém díle zavádí do dystopického světa, který se nachází na zdevastované Zemi. Nic není jako dřív - stromy zmizeli a společnost ovládá skupina Dech, která je hlavním dodavatelem kyslíku. Příběh je psán z pohledu všech tří hrdinů, což mu dodává na spádu a zajímavosti. Čtenář se tak nenudí a může sledovat příběh ze tří různých pohledů. Ve svém žánru Dech rozhodně patří mezi ta lepší díla - námět je velmi originální a stejně tak zpracování. Autorka dokázala velmi dobře uvést čtenáře do svého světa, což přiblížila důkladným popisem krajiny, ve které hlavní trojice žije. Čtenář se může s postavami sžít. V knize najdete velké množství akčních scén, které se občas mísí s romantickou linkou, která trochu zjemňuje drsnou realitu v knize.

Budovy kolem nás vybuchují a zasypávají nás úlomky betonu. Zůstat tam, kde jsme, by znamenalo jistou smrt.

5349890653_604bda8e23_largePříběhu dodává na zajímavosti také výběr postav. Každý z hrdinů je z jiné společenské třídy, což přináší komplexní pohled na celou společnost. Quinn je bohatý prémius, jehož otec si osobně tyká se starostou Kapsule. Může si dovolit prvotřídní oblečení a prémiový vzduch. Na druhou stranu nám autorka ukazuje Quinnovu druhou stránku, která touží po vlastním úspěchu.

Jeho nejlepší kamarádka Bea je plná ideálů o novém lepším světě plném stromů. Je zaslepena ideály Kapsule, a tak jí občas krutá realita probíhá mezi prsty. A nakonec tu máme Alinu, silnou a nezkrotnou členku odboje, jejíž život se radikálně změní po setkání s Beou a Quinnem. Mimo hlavní hrdiny tu najdeme i řadu dalších zajímavých postav, které zaujmou nejednoho čtenáře.

Dech je prvním dílem dystopické série, kterou bych doporučila všem milovníkům napínavých příběhů s katastrofickými prvky. Kniha nabízí příběh o touze po svobodě, naději a lásce na pozadí zničené Země, kde je dýchání smrtelně důležitou věcí.

Hodnocení85 %

Děkuji nakladatelství Baronet za poskytnutí recenzního výtisku.