středa 11. března 2015

Recenze - Prozřetelnost

Prozřetelnost (Providence, #1)Oficiální anotace

Strhující paranormální romance plná napětí. V městečku Providence se studentka Nina Greyová dostane do ohniska války mezi nebem a peklem. Dívka, otřesená náhlou smrtí svého otce, se s Jaredem Ryelem seznámí úplnou náhodou... nebo si to aspoň myslí.

Přestože ji ten pohledný a trochu tajuplný mladík přitahuje, Nina je vůči němu podezřívavá. A když se začnou rojit otázky bez odpovědí, Jared riskuje všechno, aby si udržel ženu, nad kterou má bdít – a prozradí jí tajemství, o němž přísahal, že je bude chránit...

Něco paranormálního, kde jsou andělé a démoni, jsem nečetla už vážně dlouho. A jelikož jsem na nějakou dobrou ještě nenarazila, tak jsem se rozhodla vyzkoušet další. Navíc jsem se s Jamie setkala už v Krásné katastrofě, takže jsem neváhala. Rozporuplné recenze a názory mě sice trochu zarazily, ale rozhodla jsem se je ignorovat.

Providence (Providence, #1)Araf (Providence, #1)

Pogratulujme našim grafikům, protože naše obálka je bezkonkurenčně nejlepší. Když ji porovnám s originálem, tak stoprocentně. Andílek ve sněhové kouli je také nádherný, o tom žádná... Ale k příběhu se moc nehodí (jak nastíním v samotné recenzi).

Bound to You: ProvidenceПровидение (Providence, #1)

Ta vlevo knize asi nejvíc sedí, co se příběhu týče. Doma bych ji ale mít nechtěla - vidíte, jak ten chlap stalkersky zírá? Brrr. A ten poslední modelkovskej týpek by byl sice super, ale ty křídla si nezaslouží. Sorry, Jarede.

(3) Tumblr
Vítejte v městečku Providence! Obyčejná vysokoškolačka Nina Greyová přišla tragicky o otce a snaží se poskládat svůj život zpět. Vysokoškolský život a noví přátelé jí to dost ulehčují. Vše se ale změní ve chvíli, kdy se setkává s tajuplným Jaredem, který ji od té chvíle pronásleduje na každém kroku. Kolem Niny se začíná dít něco divného... a nebezpečného. Je jen náhoda, že se Jared objevil zrovna po smrti jejího drahého otce? A jaké tajemství skrývá tenhle tajuplný mladík, který ji tak přitahuje? Vítejte v městečku Providence, kde jde do tuhého...

Prozřetelnost je prvním dílem ve stejnojmenné trilogii z pera Jamie McGuire, kterou u nás proslavily překlady jejích knih Krásná katastrofa a Učiněná katastrofa. Prozřetelnost je autorčina prvotina, a je to na knize také hodně znát. Podle anotace se kniha tváří jako paranormální romance, kde bude hlavní úlohu hrát souboj nebes a pekla. Velká chyba. Kniha se primárně zaměřuje na vztah mezi Ninou a Jaredem. Akční stránka je v knize minimálně potlačena - objevuje se jen na několika desítkách stran a je odsunuta do pozadí, což je vážně škoda.

Díky tomu se tak Prozřetelnost beze sporu řadí do stejné skupiny jako Stmívání - milostný trojúhelník, minimum akce a prakticky celá kniha zaměřená na romantický vztah hlavní hrdinky. V knize se opakuje také ten samý motiv - dlouhé dialogy mezi hlavním párem, které neberou konce. Co ale knihu alespoň trochu zachraňuje, je autorčin styl psaní. Kniha je vážně čtivá a díky tomu se i těch 400 stran dá přežít. Cílová skupina? Slečny kolem 13 let, které jsou ještě YA literaturou nepolíbené a nebude jim vadit velká láska.

"V poslední době jsem na něj narážela dost často."

"To zní děsivě."
"Radši o tom přemýšlím jako o zásahu osudu," uvažovala jsem.
Ryan se zatvářil nevrle. "Mně to zní spíš jako stalking."

UntitledNa řadě jsou postavy. Tady se zastavím déle, jelikož na nich stojí v podstatě celý, takřka neexistující příběh. Hlavní hrdinkou je vysokoškolačka Nina Greyová, které nedávno umřel otec. Nina je prototypem milé holky od vedle, která vás svou nešikovností dostane. Pokud jste tedy Jared Ryel. I když je Nina vysokoškolačka, svým myšlením a chováním se chová spíš jako puberťačka a stejně tak se i vyjadřuje.

Nemá problém se prakticky nastěhovat ke klukovi, kterého zná pár dní a osudově se do něj zamilovat. Kvůli své lásce taky prakticky ignoruje všechny kamarády, kteří to s ní myslí dobře. Pak tu máme tajemného Jareda Ryela, který se náhodou (vážně?) objevil v Ninině životě. Pokud hledáte pohledného a dokonalého kluka s tajemstvím, pak jste tu správně. Jamie mi ale udělala radost alespoň s postavou Claire, která je sice pěkný spratek, ale člověk si ji hned oblíbí. A Ninini kamarádi? Alespoň někteří z nich mají IQ na úrovni vysokoškoláka.

A co moje dojmy z téhle prazvláštní knihy? No, po utřídění dojmů jsem se rozhodla být trochu milejší. Vidím, o co se autorka snažila. Být o pár let mladší a mít načteno o 200 knih méně, nejspíš bych byla štěstím bez sebe. Občas si ráda přečtu nějakou tu zaláskovanou knihu, z které zvracím duhu. Tady byl ale jeden problém - ani Nině, ani Jaredovi jsem tu jejich instalove vážně nevěřila.

Těšila jsem se na to, že dostanu knihu o andělech a démonech, kteří se budou rvát v ulicích Providence. Tohle tam bylo vážně minimálně, a když už, tak až na samotném konci. Navíc mi přišlo vtipné, jak se Jared i Nina vyjadřovali - Jared a jeho chichotání a Ninino intimní oblečení. Četlo se to ale rychle, a tak jsem Jamie hodně věcí odpustila.

Not Only Photos Set15Prozřetelnost bych doporučila všem čtenářkám, které hledají nenáročnou romanci s nádechem paranormálna a minimem akce - Jamie totiž ví, jak donutit čtenáře, aby se začetli. A pozor, kniha je místy i vtipná!

Celkové hodnocení:  67 %

Děkuji nakladatelství YOLI za poskytnutí recenzního výtisku.