neděle 12. dubna 2015

Recenze - Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti

Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti (Sirotčinec slečny Peregrinové, #1)Oficiální anotace

Tajemný ostrov. Opuštěný sirotčinec. Zvláštní sbírka velice podivných fotografií.

To vše čeká na odhalení v knize Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti, nezapomenutelném románu, kde děj a děsivé fotografie přináší jedinečný čtenářský zážitek. Náš příběh začíná strašnou rodinnou tragédií, která přivede šestnáctiletého Jacoba k cestě na vzdálený ostrov u břehů Walesu, kde objevuje rozpadající se trosky sirotčince slečny Peregrinové pro podivné děti. Když Jacob bloumá jeho opuštěnými ložnicemi a chodbami, ukazuje se postupně, že děti slečny Peregrinové byly víc než podivné. Byly možná nebezpečné. Možná byly na opuštěném ostrově drženy v jakési karanténě z velmi dobrých důvodů. A nějak – i když to zní jako něco nemožného – jsou možná stále naživu.

Ransom Riggs je manželem mé oblíbené spisovatelky Tahereh Mafi. A když ho miluje Tahereh, rozhodla jsem se mu dát taky šanci. Navíc jeho knihy zbožňuje můj oblíbený booktuber Jesse, takže jsem neváhala ani vteřinu.

O Orfanato da Srta. Peregrine para Crianças Peculiares (Miss Peregrine, #1)Die Insel der besonderen Kinder

Nakladatelství Jota se rozhodlo převzít originální obálku, což byl skvělý marketingový tah. Je totiž fakt creepy a skvěle se k příběhu hodí. To samé bych mohla říct o obálce vlevo - je fakt děsivá. Ta vpravo není tak zlá, jen ta zelená... je zvláštní. Že by si Oliva dala lahvičku absinthu?

Miss Peregrine's home for peculiar children. | via TumblrŠestnáctiletý Jacob žije poměrně nudný americký život. Jediným zpestřením jsou podivná vyprávění jeho dědečka, který coby malý kluk utekl zajetí v koncentračním táboru a své dětství strávil mezi podivnými dětmi na malém ostrově ve Walesu. Po tragické nehodě se Jacobův život pomalu hroutí. Jedinou záchranou by mohl být výlet na dědečkův ostrov, kde stojí Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti. Jacob se vydává na dobrodružství svého života a v rozbombardovaném sirtočinci zjišťuje, že osud podivných dětí není tak jasný, jak si zprvu myslel. Mohly by být dědečkovy povídačky skutečné? Kdo je ve skutečnosti tajemná slečna Peregrinová?

Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti je prvním dílem ze stejnojmenné série z pera Ransoma Riggse (manžel Tahereh Mafi). Autorův styl psaní je už na první pohled dost zvláštní - rychle vtáhne do děje, je trefný a hlavně - bude vás z něj mrazit po zádech, stejně jako z prostředí, ve kterém se příběh nachází. Ze začátku se příběh poměrně táhne - převažují popisné části. Jakmile se ale Jacob dostane na dědečkův ostrov, vše se změní a přichází akce a šokující objevení. Samotný konec je pak dechberoucí a neuvěřitelně napínavý. Vše doplňují dobové fotografie, které dotvářejí ponurou atmosféru a které skvěle korespondují s dějem (přesný význam pochopíte až po přečtení knihy).

Tak tohle je ostrov mého dědečka. Nejasný a opuštěný, zahalený v mlžném závoji, hlídaný milionem vřeštících ptáků, vypadal jako nějaká starobylá pevnost vybudovaná obry. Když jsem hleděl na jeho strmé skály s vrcholky mizícími v plachtoví přízračných oblaků, nepřipadala mi myšlenka, že jde o magické místo, ani trochu absurdní.

bird whisperer 👽✌️🐦Jak si autor pohrál s postavami? Hlavní hrdina Jacob je poměrně tuctový americký teenager, který se od svých vrstevníků liší tím, že má rád samotu a rád naslouchá příběhům svého dědečka, o kterém si většina jeho příbuzenstva myslí, že se pomátl. Jacob stále hledá vlastní identitu, tudíž je občas trochu zakřiknutý. Ransom mu ale dal příležitost, aby vyrostl - pouť na ostrov ho má navždy změnit. O dalších postavách moc mluvit nemůžu, jelikož je to jeden velký chodící spoiler - řekněme jen, že si s postavami Ransom pohrál moc pěkně a každou z nich udělal svým způsobem jedinečnou. Doslova. Pan Riggs si také libuje ve všem děsivém - jeho monstra stojí vážně za to.

A jaké jsou mé dojmy z Ransomovy podivné knihy? Od životního druha Tahereh jsem očekávala vážně hodně, minimálně to, že bude stejně dobrý jako ona. A mé přání bylo vyslyšeno. Vůbec jsem netušila, o čem Sirotčinec je. A byla jsem hodně moc překvapená. V dobrém, samozřejmě. Samotný Jacob mi sice vůbec nesedl, ale ostatní postavy a hlavně celé prostředí si mě získalo už od první stránky. Sirotčinec je přesně ten typ příběhů, které miluju - temný, lehce mrazivý, s šokujícími zvraty. Vážně, jestli Tahereh a Ransom budou mít dítě a bude to spisovatel, tak se máme rozhodně na co těšit. T + R by měli spojit svoje hlavy dohromady a napsat spolu knihu.

Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti bych doporučila všem, kteří mají rádi tajemné a mrazivé příběhy. Vše doplňují božské fotografie, z kterých nebudete moci spát. Vážně.

Celkové hodnocení: 95 %