úterý 23. června 2015

Recenze - Kouzelník ze Lhasy

Kouzelník ze LhasyOficiální anotace

Když vtrhne Rudá armáda do Tibetu, je Tändzin Dordže, novic buddhistického kláštera, pověřen misí, která dá jeho životu skutečný smysl. V nejtemnější hodině své vlasti má překročit strmé štíty Himálají a vynést do bezpečí dva starobylé posvátné texty nevyčíslitelné hodnoty a nedozírného významu. O půl století později se vědec Matt Lester ocitá v podobně zásadní životní situaci. Za nevyjasněných okolností je požádán, aby přenesl svůj výzkum, jehož výsledky mohou změnit svět, z Londýna do Los Angeles.

Dobrodružné příběhy Tändzina a Matta se odehrávají paralelně, vykazují ale zarážející a překvapivá propojení. Tändzinova fyzicky vyčerpávající a odvážná pouť přes Himálaje, při které je mu Rudá armáda neustále v patách, se v mnohém podobá životní cestě Matta Lestera. I Matt musí překonat řadu traumatizujících problémů, jako je vášnivý vztah se snoubenkou Isabellou nebo potíže spojené se strmou profesní kariérou. V momentě, kdy Tändzin i Matt v rámci svých příběhů čelí konečné katastrofě, se jejich osudy náhle propojí nečekaným a překvapivým způsobem, který nás donutí přehodnotit vše, co jsem si o jejich životech do té chvíle mysleli.

David Michie si mě získal svou knihou Dalajlámova kočka. Je skvělý vypravěč, a tak jsem neodolala ani jeho další knize - Kouzelníkovi ze Lhasy. Podle anotace jsem sice trochu pochybovala, zda se mi bude příběh líbit, ale za zkoušku člověk nic nedá. A dobře jsem udělala. David Michie mne překvapil i tentokrát.

Je skvělé, že se nakladatelství Synergie drželo originálu - naživo totiž kniha vypadá fantasticky a grafické zpracování se k ní perfektně hodí. Navíc je úchvatná i pod přebalem. Za mne rozhodně palec nahoru.

Dva příběhy, dva životy, které mají mnoho společného. Tändzin Dordže je mladý novic buddhistického kláštera, který je pověřen důležitým úkolem. Rudá armáda totiž vzala útokem Tibet, a tak mnichům nezbývá, než uprchnout. Tändzin spolu se svým bratrem a lamou čelí nové výzvě - dopravit vzácné posvátné svitky do Indie přes nehostinné pohoří s nebezpečnou armádou v patách. Matt Lester je kvantový fyzik, žijící o půl století déle než Tändzin. Jeho největším potěšením je jeho práce a přítelkyně. Matt čelí také nové výzvě - je v práci převelen na jiný kontinent a nezbývá mu, než se s tím vyrovnat. Jeho přítelkyně Isabella to navíc nesnáší úplně nejlépe, a tak se k pracovním problémům přidávají i ty soukromé. Jak spolu souvisí život mladého buddhistického vyznavače a úspěšného vědce?

Kouzelník ze Lhasy je samostatně stojící román z pera Davida Michieho, který se u nás proslavil především díky svému románu Dalajlámova kočka. Ve svém další knize představuje dva příběhy, které se paralelně prolínají (jak se dovíte až ke konci knihy), dva lidské životy stíhané osudem. Kniha je vyprávěna z pohledu obou hlavních hrdinů, kteří se ve vyprávění střídají. První z příběhů je zasazen do Tibetu padesátých let minulého století, kdy do něj vtrhla čínská Rudá armáda. Druhý je pak ze současnosti a převážná většina z něj se odehrává v Kalifornii. Samotný příběh je strhující a napínavý, především v podání Tändzina na útěku před čínskou armádou. Oba příběhy mají ale jedno společné - myšlenky buddhismu a dharmy, které je oba prostupují, a nutí tak čtenáře k zamyšlení. Autor poukazuje na podobnost kvantové fyziky a buddhismu, což mi přišlo hodně zajímavé. Příběh Matta Lestera mi navíc přišel schůdnější i pro obyčejné laiky, kteří toho o buddhismu mnoho nevědí, stejně jako Matt.

První voják se postaví k našim hlavám. Aby zdůraznil, že jsme zcela v jeho moci a vyjádřil své opovržení, drsně se zasměje na své soudruhy a rozepíná si zip u kalhot.

Foto bachecaJak si autor vyhrál s postavami? David Michie je skvělý vypravěč, který oba hlavní hrdiny ztvárnil naprosto realisticky, stejně jako vedlejší postavy. Tändzin se choval přiměřeně svému věku a přinášel čtenáři možnost nahlédnout do života tibetských mnichů a jejich mentality. Na druhou stranu je jeho povaha hezky oživena přirozenou zvídavostí, která je mu v mnohém přínosem. Osobně jsem si hodně oblíbila jeho duchovního učitele, lamu Ccheringa, který byl hotovým ztělesněním moudrosti a rozvahy. Žádný velký problém jsem neměla ani s Mattem Lesterem - kvantové fyzice sice osobně nerozumím, dokázala jsem se ale skvěle sžít se změnami v jeho osobním životě.

A jaké jsou mé osobní dojmy ze čtení téhle inspirativní knihy? Zprvu jsem se trochu bála, jak Kouzelníka zvládnu. Bála jsem se ale zbytečně, jelikož je David skvělý vypravěč a dokáže i ze seriózního tématu vykřesat to nejlepší. O útocích čínské armády na Tibet toho mnoho nevím, a tak pro mě byly Tändzinovy kapitoly přímo fascinující - je zde syrově a realisticky popsáno, co si museli Tibeťané vlastně vytrpět. Nenudila jsem se ani u Mattových částí - stejně jako on toho o myšlenkách buddhismu a dharmy moc nevím (i když nějaké základy přeci jen mám), takže jsem spolu s ním hltala ponaučení jeho mnišského souseda. Fascinující čtení, kterého v sebemenším nelituji!

Kouzelníka ze Lhasy bych doporučila všem, kteří hledají spojení duchovně-historického románu s příběhem ze současnosti a rádi by se navíc dověděli něco o dharmě a buddhistických myšlenkách.

Celkové hodnocení:   90 %

Děkuji internetovému knihkupectví Knihcentrum za poskytnutí recenzního výtisku.