středa 9. září 2015

Recenze - Galgad

GalgadOficiální anotace

V dávných dobách, v dolině v prastarém lese obehnanými horami, se probudí nejmocnější strážce Gathary. Není to náhoda. Na svět přišli ti noví, odlišují se od ostatních, narušují snad křehkou rovnováhu?

Navíc se schyluje k válce mezi lidmi, nadvláda zdvojeného kříže rozpíná ruce. Galgad pátrá po pravdě. Nenalézá však vlky ani ostatní.

Nechte se okouzlit poutavým příběhem, nechte se uchvátit prastarými lesy, v nichž tečou čisté řeky. Budete mít pocit, jako byste sami chodili těmi místy, potkávali tvory z prastaré říše. Obdivujte hrdiny i obyčejné lidi, kteří se snaží bojovat s nepřízní osudu. Odhalte kruté pravdy našich činů.

Klasickou fantasy moc často nečtu, takže je v tomhle směru Galgad takovou výjimkou. S českými autory moc zkušeností nemám, tak jsem si řekla, že vyzkouším něco nového. Často se mi vyplatilo vystoupit ze své čtecí komfortní zóny a zkusit něco nového. A podporovat české autory bychom rozhodně měli...

Obálka se ke knize doopravdy hodí - zelená symbolizuje přírodu a lesy a temná postava pak samotného Strážce země. Čtenář má tak stále dost prostoru představit si Galgada dle své vlastní fantazie.

Z pradávných příběhů přichází na světlo světa Galgad, nejmocnější z prastarých Strážců země. Za tu dobu, co tento velikán spal, se jeho milovaná země ale poněkud změnila - objevil se člověk, nový druh, který Galgad dosud nepoznal. Mírumilovný obr na cestě světem zjišťuje, že nespoutaná a divoká příroda se postupně vytrácí - lidstvo ničí lesy, hubí zvěř, domestikuje je a navíc sužuje půdu divokými boji. Dokáže se "bůh lesa" vzmužit, poznat lidstvo a zachránit zvěř a lesy ještě dřív, než bude příliš pozdě a vše zmizí v plamenech nenávistné války?

tumblr | via Facebook
Galgad je samostatně stojící román z pera českého autora Ergalla, kterou vydal vlastním nákladem. Příběh je zasazen do fiktivního fantasy světa, které je rozděleno na říše a království. Nejvíce prostoru tu ale získává samotný Strážce země Galgad, který se probouzí po dlouhém spánku do světa, který se za tu dobu pořádně změnil. Příběh je vyprávěn v er-formě a nechává čtenáře nahlédnout do mysli hrdiny, který není člověk a není srozuměn s lidskými zvyky a především chováním. Kniha plyne pomalejším tempem, více akce najdeme spíše až v druhé části. Putování našeho hrdiny nás ale zavede i do několika lidských království, tudíž máme možnost sledovat i jejich osud, i když v menší míře. Největší pozornost je tu věnována problému, s kterým se potýkáme i v současnosti - lidstvo a jeho dopad na životní prostředí. A to nemluvím jen o lesích, ale i o hubení zvěře a dalších věcech. Autorův styl psaní nemusí sednout úplně každému - Ergall má vlastní osobitý styl, ve kterém se nebojí používat dlouhá souvětí a spisovný jazyk, který na mě v některých místech působil až archaicky.

Vtom postřehl, že tělo na něčem leží. Uchopil to a vytáhl. Z pochvy na světlo vyrazit meč. Co je to? Snad klacek, ale tak lesklý? Vrtalo mu to hlavou.

Pomalu se tak dostávám k postavám. Z hlavního hrdiny Galgada jsem byla poměrně rozpačitá. Jelikož to není člověk, měla jsem problém se do něj v některých místech vcítit. Jinak je ale napsán dobře - bylo vtipné sledovat, jak se neznalý Strážce vypořádává s novotami lidské rasy. Je škoda, že se autor více nezaměřil na lidské postavy - osobně by mne zajímal jejich osud. Oblíbila jsem si především Sída, vlčici Abeiru, plavovlasé bratry či Lairu - její osud by mne obzvláště zajímal. Měla jsem trochu problém zapamatovat si jména všech hrdinů - díky tomu, že je knížečka fakt útlá, se tam dost střídali.

RaceA nakonec mé dojmy ze čtení téhle zajímavé knihy. Raději jsem neměla žádná očekávání, což bylo jedině dobře, jelikož vás pak kniha může příjemně překvapit. S fantasy moc velkou zkušenost nemám, takže jsem moc netušila, co čekat. Nečekala jsem, že dostanu příběh o důležitosti přírody a zkaženosti lidstva. Vážně ne.

Měla jsem trochu problém s autorovým osobitým stylem - po absolvování stylistiky na VŠ jsem na to v poslední době hodně citlivá a líbí se mi jen máloco. Musím ale ocenit, že se autorův jazyk ke knize vážně hodí - obzvláště k těm popisům. Ocenila bych větší zaměření se na vedlejší postavy. Knize ale nelze upřít skvělou hlavní myšlenku, nad kterou by se měl zamyslet každý z nás - jaký dopad mohou mít naše činy...

Galgada bych doporučila všem milovníkům fantasy příběhů, kteří hledají něco kratšího a chtějí knihu s vážným poselstvím.

Celkové hodnocení:  3.5 z 5 hvězdiček

Děkuji samotnému autorovi za poskytnutí recenzního výtisku