sobota 3. října 2015

Recenze - Skleněný trůn

Skleněný trůn (Celaene, #1)Oficiální anotace

Srdce z ledu. Vůle z oceli. Nelítostný boj začíná.

V temných a špinavých solných dolech Endovieru si doživotní trest odpykává osmnáctiletá dívka. Celaene byla od dětství trénovaná k jednomu jedinému úkolu – stát se tím nejlepším zabijákem na světě, rychlým, tichým, neodhalitelným a všehoschopným. Ale udělala chybu. Nechala se chytit.

Korunní princ jí nabídne poslední šanci: Svobodu výměnou za velkou oběť. Musí ho reprezentovat v turnaji, kde se proti sobě postaví 24 šampionů, těch nejlepších vrahů a zlodějů z celé země. Bude to boj na život a na smrt. Pokud zvítězí, bude volná. Ovšem její soupeři umírají nejen při soubojích, ale i za tajemných okolností – Celaene teď o svůj život bojuje nejen s nimi, ale i s něčím tajemným a děsivým, co se skrývá v pozadí.

Se Skleněným trůnem jsem se potkávala už kdysi dávno, kdy vyšel. To kolem něj ale nebyl takový hype jako dneska - skoro nikdo ho neznal a já si pořád říkala, že si ho přečtu. Nakonec k tomu došlo až o hodně později - chtěla jsem nějakou dobrou fantasy na léto... tak jsem sáhla po Trůnu, jelikož se mi autorčina druhá kniha, A Court of Thorns and Roses fakt líbila.

Throne of Glass (Throne of Glass, #1)Throne of Glass (Throne of Glass, #1)

S naší obálkou jsem nesmírně spokojená, jelikož je stejná jako originální paperback, který mám i doma. Vcelku se mi líbí i první obálka, s kterou jsem knihu poznala (I knew Throne of Glass before it was cool). Skvělá je i barevná variace na naši obálku - i když pořád jsem zastáncem těch bílých.

De glazen troon (Throne of glass, #1)Die Erwählte (Throne of Glass, #1)

Líbí se mi i dvě další obálky - grafici Celeanu prostě milují.

Celeana Sardothien | via TumblrCeleana Sardothien je Adarlanským nejlepším nájemným vrahem. Po kruté zradě z řad nejlepších přátel se dostala coby vězenkyně do solných dolů v Endovieru, odkaď jí může zachránit pouze jediné - korunní princ Dorian, který jí nabídne možnost, která se neodmítá. Pokud se Celeana stane jeho Šampionem a porazí v soutěži ostatní bojovníky, dostane se jí možnosti sloužit samotnému králi jako jeho Pravá ruka, kterou použije k odstranění svých nepřátel a svoboda, po které dívka tak touží. Dokáže Celeana hodit minulost za hlavu a postavit se novému nepříteli, který stojí v cestě k vytoužené svobodě?

Skleněný trůn je prvním dílem ze stejnojmenné série z pera Sarah J. Maas. Děj knihy je zasazen do fiktivního fantasy světa Eriley, který je rozdělen hned na několik království. Příběh je vyprávěn většinou ve třetí osobě a střídají se tu pohledy různých hlavních hrdinů, z nichž převažuje samotná Celeana. Čtenář má tak možnost nahlédnout na příběh z více úhlů pohledu, což mu dává komplexnější pohled na celou zápletku. Rozjezd je pomalejší a akce přichází až v druhé polovině knihy. Autorka se více zaměřuje na psychologický rozvoj jak hlavní hrdinky, tak i vedlejších postav a historii samotné Eriley. Skleněný trůn slouží jako takový úvod k celé sérii - magie, Fae a další zajímavé věci se objevují spíše ke konci knihy a víc se o nich dozvíme až v dalších dílech. Autorčin styl psaní je velmi čtivý a stránky tak pod rukama mizí prakticky samy.

Kapitán poklepal nohou o podlahu. „Už jsi skončila?“ V jeho tváři nebyla stopa vlídnosti. Celaena zlostně vyprskla a odešla se sevřenými pěstmi, kterými mu toužila vyrazit zuby.

Aelin Galathynius Autorka klade velký důraz na samotné hrdiny. Hlavní hrdinka Celeana Sardothien je hodně zajímavá a komplikovaná postava - hodně čtenářů si stěžuje, že už na samotné obálce je vražedkyně popsaná jako nelítostná vražedkyně se srdcem z ledu, není to tak úplně pravda. Celeana je taky jenom člověk, který miluje oblečení a čtení. Už tím si mě získala. Nijak jsem nekomentovala její milostné vztahy a to, jak přemýšlela o Dorianovi a Chaolovi... protože Sarah J. Maas dokáže zmást čtenáře tak dobře, až se mi tomu ani nechtělo věřit. V dalších dílech se totiž máme na co těšit... Celeana se ve Skleněném trůnu chová přesně tak, jak by měla. Zprvu se mi sice moc nelíbila, ale s postupem času jsem si ji zamilovala - především v kombinaci s Chaolem. Když už mluvíme o Veliteli stráží...

Chaol mi ze začátku připadal pitomý a lehce bezpáteřní... Postupem času jsem ho ale začala oceňovat. Svoje mouchy sice má, ale jeho roztržky se Celeanou mají svoje kouzlo. Můj názor na prince Doriana se sice během druhého dílu změnit, ve Skleněném trůnu jsem ho ale milovala. Je to vášnivý čtenář! Už jen to samo o sobě je boží. Sarah umí dobře napsat i antihrdiny - Kaltain byla správně otravná, a to nemluvím o samotném králi, kterého bych nejradši zabila. A málem bych zapomněla na princeznu Nehemii! Jak jsem jen mohla... Nehemia je moje nejoblíbenější postava z prvního dílu.

A jak jsou na tom mé dojmy? Od Skleněného trůnu jsem toho čekala poměrně dost, jelikož je kolem toho především na zahraničním booktubu děsný hype. S autorčiným stylem psaní už mám nějaké zkušenosti z knihy Court of Thorns and Roses, takže jsem věděla, do čeho jdu. Kniha mě vážně příjemně překvapila - byla hodně čtivá a já si ji užila od první do poslední stránky. Navíc ten konec... jako vážně? Hned jsem musela sáhnout po druhém díle, který u nás zatím nevyšel. Trochu jsem se bála, že se mi Celeana zprotiví, ale kdepak.,, Sice mám pořád radši Feyru z Acotaru, to se ale během dalších dílů možná i změní. Velké plus za celou věc s magií a Fae - tuším, že v dalších dílech to bude mít rozhodující roli.

Skleněný trůn bych doporučila všem milovníkům fantasy pro mladé dospělé, kteří hledají zajímavý příběh s badass hlavní hrdinkou a fantasy světem, který má co nabídnout.

Děkuji nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního e-booku.