středa 31. ledna 2018

Recenze - Má lady Jane

Má lady Jane (The Lady Janies, #1)Oficiální anotace

Historie se nemusí brát příliš vážně… Dopřejte si královskou zábavu!

Jana Greyová má za sebou totéž, co řada šlechtičen před ní: svatbu s naprosto cizím mužem. Navíc má tu smůlu, že sňatkem se ocitla přímo uprostřed politického komplotu, který svrhl z trůnu jejího bratrance, krále Eduarda, a z ní udělal královnu. Na celých devět dní! Má opravdu vládnout, nebo řešit, že má hrad plný spiklenců a její novomanžel se ve dne proměňuje v koně? Fantasy na motivy historických událostí, které se ale nebere příliš vážně.

Cynthia Hand, Brodi Ashton i Jodi Meadows jsou autorky, od nichž mám doma knihy, které každá psala zvlášť. Vtipné je, že jsem se ani k jedné ještě nedostala. Má Lady Jane mne ale zaujala už v době, kdy bylo její vydání ohlášeno v zahraničí. Tudorovce mám moc ráda, stejně jako shapeshiftery, takže... bylo rozhodnuto!

Knižni trailer

My Lady Jane (The Lady Janies, #1)My Lady Jane: The Not Entirely True Story

Zprvu jsem nebyla zastáncem naší originální obálky. Nelíbila se mi. Postupně jsem jí ale přišla na chuť a nakonec to dopadlo tak, že se mi ze všech líbí asi nejvíc. Naživo je totiž fakt pěkná a k příběhu se hodí. Jana by jen mohla mít zrzavé vlasy a bylo by to top. Obě zahraniční obálky jsou taky moc pěkné, nevadilo by mi je mít v knihovně.

Pro urozené slečny ze šlechtických rodin existue pouze jeden osud - co nejdříve se vdát a porodit syna, pokračovatele rodu. Nejinak je na tom i Jana Greyová, která však raději vyhledává společnost knih než mužů a díky řadě nešťastných náhod přišla o všechny nápadníky. K tomu je ještě sestřenicí tudorského krále Edwarda I., kterého trápí chatrné zdraví a jeho vláda je tak nejistá. Pomocí politických intrik je ale nucena vdát se za pohledného, ač lehce podivního Gifforda, a k tomu se ještě stane Královnou Anglie. Příběh Jany Greyové tak, jak jej neznáte. Janin novomanžel je totiž kůň, a to doslova! Jak by příběh několikadenní královny vypadal, kdyby se odehrával ve fantasy světě? Má Lady Jane nabízí odpověď!

Výsledek obrázku pro my lady jane
Má Lady Jane je stand alone román z per hned tří autorek - Cynthie Handové (série Nadpozemská), Jodi Meadowsové (série Incarnate) a Brodi Ashtonové (série Everneath). Autorky se rozhodly vzít si na paškál historický příběh mladičké anglické královny Jany a upravit si jej k obrazu svému - většinu historických postav sice zachovaly, stejně jako některé historické události, zbytek ale již upravily dle vlastní fantazie. Má Lady Jane je tedy spíše historická fantasy s pořádnou dávkou humoru. Příběh je vyprávěn z několika pohledů, což mu dodává na větší komplexitě a čtenáři tak dostávají širší obrázek. Kniha je klasifikovaná jako young adult, což se odráží i ve věku hlavních hrdinů. Osobně jsem velmi ocenila zařazení měničů podob do příběhu, jelikož to změnilo celý jeho ráz (a k lepšímu!). Má Lady Jane obsahuje skoro vše, na co si vzpomenete - akci, napětí, státnické převraty, lásku... od každého trochu! Je dobré jít do knihy s otevřenou hlavou, protože asi takhle - rýpalům, co si stojí za striktně danou historií, se Má Lady Jane líbit nebude.

Až do samého obřadu neustále žertoval o tom, že Jana se skrývá za knihami proto, že chce zatajit svoji ošklivost. A někde v hloubi duše doufal, že tomu tak doopravdy je. Protože pak by bylo mnohem snadnější povědět jí o té koňské kletbě. Kdyby nebyla tak krásná, existovala by šance, že na nic lepšího než na polomuže/polokoně se nevzmůže. Jenže Jana Greyová rozhodně měla na víc než na Gifforda Dudleyho.

Výsledek obrázku pro my lady janeJednou ze silných stránek příběhu jsou dobře zpracované a rozvinuté postavy, které jsou velmi uvěřitelné a čtenář se s nimi tak lehce ztotožní. Navíc také ukazují dobové zvláštnosti a tradice, které se od nich očekávají. Příkladem je sama hlavní hrdinka Jana, od které se očekává, že se brzy vdá za partii vhodnou svému společenskému postavení. Jana je ale úplně jiná - má zrzavé vlasy, nenechá si do ničeho mluvit a ráda čte, což není zrovna společenský standart, který se od dívek očekává. Janu jsem si okamžitě zamilovala, jelikož dokáže používat hlavu, nenechá se ihned strhnout romantickými představami a znova... je chytřejší než polovina mužů v jejím okolí.

Dále tu máme krále Eduarda, což je Janin bratranec. Edu jsem v lásce už tolik neměla, ale postupem času se trochu vykoupil a na konci už byl celkem fajn. A pak je tu Janin snoubenec a manžel - Gifford, který se mění během dne v koně a je neskutečně vtipný. Sice bych občas ocenila, kdyby s Janou víc komunikoval, ale... nemůžu chtít všechno, ne?

A mé dojmy? Neměla jsem od Mé Lady Jane příliš velká očekávání, což bylo jedině dobře, protože mě o to víc příjemně překvapila. Období Tudorovců miluju, takže to byla jasná volba. Na nějakých historických datech moc nelpím a brala jsem knihu spíš jako vtipnou oddechovku. Postavy byly sympatické, láska byla také podaná velmi dobře a příběh byl okořeněný měniči podob, které miluju. Jak jsem zmínila výše, Edovu linku jsem moc nemusela, ale nemůžu chtít taky všechno... Velké plus za Alžbětu a Marii, ty mám osobně nejraději. A Marie Stuartovna! Má lady Jane patří do "série" The Lady Janies, ve které by brzy měla vyjít další kniha - My Plain Jane, zobrazující příběh Jany Eyrové.

Mou Lady Jane bych doporučila všem, kteří hledají skvělou YA oddechovku a chtějí se i trochu zasmát.

Obrázek 1
Obrázek 2