sobota 7. dubna 2018

Recenze - Gemina

Gemina (Akta Illuminae, #2)Oificální anotace

Monumentální vesmírná sága, která začala již v Illuminae, nyní pokračuje na palubě Skokové stanice Heimdall, která musí čelit pokusu BeiTechu o její zničení. Hanna je hýčkanou dcerou velitele stanice, Nik naopak rebelujícím členem ze špatné rodiny. A zatímco se oba potýkají se životem na tom nejnudnějším místě v celém vesmíru, netuší, že se k nim blíží zkáza. Avšak ihned po začátku útoku jsou oba odhodláni bránit svůj domov. Obránci ovšem umírají jeden po druhém, skoková brána je poškozena a hrozí, že po zhroucení červí díry by mohlo dojít k narušení časoprostorového kontinua a jeho roztržení na dvě části. Takže Hanna a Nik bojují nejen o život svůj a život posádky Hypatie, která se k nim blíží, ale i o osud celého vesmíru.

Illuminae bylo jednou z nejlepších knih, které jsem minulý rok četla. Druhý díl jsem vyhlížela celý rok a nemohla se ho dočkat. Protože za prvé - Amie Kaufman. Ta baba je boží a vše od ní taky bude boží (These Broken Stars!). Za druhé - ta grafická stránka. Ano! Vesmír, zabijáci, Spiro... To prostě chcete.

Modrá je dobrá... a to platí i o Gemině. Jsem neskutečně ráda, že se nakladatelství CooBoo rozhodlo zachovat styl obálek, protože grafika je jedna z nejdůležitějších věcí na téhle sérii. Obálka Illuminae u mě sice vede, ale buďme upřímní - Gemina má taky něco do sebe.

Akta Illuminae se přesouvají ve druhém díle na skokovou stanici Heimdall, která si žije v poměrném klidu až do napadení BeiTechem. Hanna žila vždy v luxusu, jelikož je dcerou velitele stanice. I přes dostatek materiálních věcí a okouzlující vzhled je v ní víc, než by kdo čekal. Nik na druhou stranu pochází z rodiny zločinců a pašeráků. BeiTech má jediný cíl - zlikvidovat posádku Heimdallu. V útrobách jejich lodí se skrývá nebezpečné tajemství, které touží po krvi a je připraveno zaútočit. Kromě toho hrozí lodím i jiné nebezpečí - zhroucení červí díry, které by mohlo mít nedozírné následky. K Heimdallu se sice blíží záchranná loď, je ale otázkou času, zda to stihne včas... Hanna a Nik tak musí spojit síly a čelit nebezpečí společně... než bude příliš pozdě.

Související obrázekGemina je druhým dílem vesmírné trilogie Akta Illuminae z pera autorů Jaye Kristoffa a Amie Kaufmanové. Příběh se odehrává ve stejné době jako události prvního dílu, Illuminae, pouze s tím rozdílem, že tu máme úplně nové hlavní hrdiny a novou vesmírnou loď. Stejně jako Illuminae, i Gemina těží především z nápaditého a neotřelého grafického zpracování a způsobu, jakým je příběh vyprávěn. Útržky z chatu, videokamer, nahrávky z rozhovorů mezi stanicemi... to vše tvoří celistvý pohled na to, co se stalo na skokové stanici Heimdall.

Díky tomuto stylu zpracování je kniha velmi čtivá, napínavá a stránky vám přímo ubíhají pod rukama. Příběh je vyprávěn ze dvou úhlů pohledu - Hanny a Nika. Postupem času se do děje zapojují i aktéři z prvního dílu, takže se nemusíte bát, že byste je už nikdy neviděli. Oproti Illuminae mi Gemina přišla tempem příběhu trochu pomalejší, alespoň do té doby, než se na palubě Heimdallu objevil BeiTech. Na druhou stranu mi to druhá část knihy plně vynahradila. Spousta zvratů a něco, co vůbec nečekáte. Alespoň mě to vyrazilo dech.

Donnellyová, H: Kytky?
Guest389: Aspoň předpokládám, že je máš ráda. Když máš ty vaječníky a tak. Tak to má bejt, ne? PROBOHA POLOŽ TU KUDLU JENOM SI DĚLÁM SRANDU.
Donnellyová, H: Jasmín. Líbí se mi, jak voní.

Výsledek obrázku pro gemina hanna nik
Dostáváme se k postavám, které jsou jedním ze stěžejních pilířů celé série. V Illuminae mi hlavní hrdinové k srdci až tak nepřirostly. Oproti tomu jsem si oba hlavní hrdiny Geminy naprosto zamilovala. Nejsem si jistá, kterého z nich mám radši, ale asi to vyhraje Hanna. I když je dcerou velitele skokové stanice a je zvyklá na luxus, je schopná zachovat si hlavu a jednat inteligentně. Díky tomu si mě naprosto získala. A pak je tu Nik - typický prototyp knižního hrdiny, kterého musíte milovat. Bad boy, který má ale zlaté srdce a pro svoji milovanou by udělal cokoliv. Hanna a Nik mi tak trochu připomínali Tarvera a Lilac z These Broken Stars (Amie Kaufman je spoluautorkou), což je jeden z mých nejoblíbenějších knižních párů vůbec. Jediná věc, která mi v Gemině tak trochu chyběla, je hodně Spira - mé nejoblíbenější postavy z Illuminae. Nemůžu chtít ale vše, že?

A jaké byly mé dojmy ze čtení téhle pořádné bichle? Nejdřív bych ráda zmínila, že Illuminae byla prakticky mou nejoblíbenější knihou předminulého roku. Proto jsem měla velká očekávání a do Geminy jsem se pustila s velkou chutí. A nebyla jsem vůbec zklamaná. Láska k vesmírným příběhů mě stále ještě neopustila, tudíž jsem si Geminu užívala plnými doušky. I přes pomalejší rozjezd jsem se do příběhu dokázala začíst a zamilovat se do hlavních dvou hrdinů. I přesto, že události první poloviny nebyly tak šokující jako první díl, druhá půlka to vynahradila. Nestačila jsem se divit, co si pro nás oba autoři připravily a celá věc s červími dírami etc. byla naprosto geniální. Jsem neskutečně zvědavá na Obsidio, protože upřímně? Čekám naprosto dechberoucí finále celé série. Snad se nám to i splní!

Geminu bych doporučila všem, kteří hledají vesmírný příběh plný akce, napětí, nečekaných zvratů s neotřelým grafickým zpracováním.

Celkové hodnocení:  4.5 z 5 hvězdiček

Děkuji nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního výtisku.