středa 16. srpna 2017

Recenze - Hlavně to nikomu neříkej

Hlavně to nikomu neříkejOficiální anotace

Slova jsou někdy nebezpečnější než pěsti…

Ivovi je dvacet a život má před sebou. Mladší sestra Eva je jeho jediná slabost, pro niž bez váhání vytáhne do boje. Sedmnáctiletá Eva je bratrův pravý opak. Je terčem posměchu, proto se snaží byt neviditelná. Ale s jizvou na tváři a stigmatem rodinné tragedie se před spolužáky uniká stěží. Když nevinné žertíky přerostou v přímočarou tyranii, Eva nachází jedinou radost ze života v tanci. A tam ji osud uštědří poslední a nejtvrdší ránu jménem láska. S něhou a porozuměním píše autorka o šikaně, pocitech osamělosti v rozvrácených rodinách a o přátelstvích teenagerů, která pro ně v těžkých chvílích znamenají všechno.

Od Mirky Varáčkové jsem už četla Adaptaci, která mě velmi příjemně překvapila. Hlavně to nikomu neříkej sice není dystopie, ale vypráví příběh ze střední školy. O šikaně. Jakmile jsem to zjistila, okamžitě jsem si knihu přidala do své TBR, protože takových příběhů není nikdy dost.

A víte co? Mně se fakt líbí. Nepřeplácaná, decentní... k příběhu se to hodí. Takže proč ne :) Pod přebalem je navíc ještě hezčí!

You eventually become desensitized.
Eva už od mala trpí. Domácí zázemí téměř nulové (až na bratra Iva, který je velmi často až přehnaně majetnický a agresivní ke svému okolí), šikana ve škole a odjezd nejlepšího kamaráda do zahraničí jsou jen malým zlomkem toho, čím si mladá středoškolačka prochází. Jediným únikem z tvrdé reality je pro ni tanec, kterým mimo školu doslova žije. Právě zde Eva najde to, o čem ani nesnila - lásku. Je ale vše doopravdy tak růžové, jak si maluje? Dokáže přestát kruté žerty, kterých ve škole stále přibývá a které začínají hraničit s ubližováním na zdraví?

Hlavně to nikomu neříkej je samostatně stojícím románem z pera slovenské autorky Miroslavy Varáčkové. Kniha původně vyšla ve slovenštině a byla do češtiny přeložena a vydána v nakladatelství Slovart pod Young adult značkou #BookLab. Od autorky u nás již vyšla dystopická Adaptace, tudíž nějaké to povědomí o tom, jak autorka píše, už máme. Příběh středoškolačky Evy se točí kolem tématu, které je v dnešní době velmi aktuální - šikana a její důsledky. I když je tento YA román určen primárně pro dívky, rozhodně by neměl uniknout ani klukům - především díky tématu, o kterém by se dle mého názoru mělo mluvit daleko víc. Autorčin styl psaní je velmi lehký a čtivý - vyprávění v ich-formě z Evina pohledu je doplněno úryvky z Facebooku, chatu či smsek.

Zvědavě roztrhnu papír a nadšeně nahlédnu dovnitř, ale vzápětí balíček znechuceně odhodím na zem. Igelitový pytlík a v něm něco červeného. Hrdlo se mi stáhne odporem. Fuj!

"any problem in the world can be solved by dancing." - James BrownDle mého názoru nám autorka ukázala, že lze najít poklady i na poli domácí knižní tvorby. Rozhodně nečekejte nějaký superhluboký doják, nad kterým budete trnout. Nemějte velká očekávání, kniha vás pak příjemně překvapí. Sem tam se tam objeví nějaké klišé, osobně jsem si třeba nezamilovala ani jednu postavu, ale to vůbec nevadí. Čtenářský zážitek mi to nekazilo. Co se týče romantické zápletky, nijak mi nevadila, ale srdce mi z ní také nebylo. Daleko víc mě totiž zajímala ta šikana. Co se týče postav, už jsem se zmínila, že mi celkem lezly na nervy. Ať už samotná Eva (soucítím s tebou, ale nemám tě ráda), Džena (zabít) nebo Evini spolužáci.

A mé pocity po dočtení knihy? Upřímně jsem byla dost překvapená, jak moc se mi to líbilo. Ze začátku jsem měla problém se začíst, moc mi to nesedlo, především některé poameričtění přezdívek Eviných spolužáků. Nakonec jsem si ale zvykla a světe div se! Bylo to vážně silné čtení. Mirce se povedlo zachytit, jak ošklivá dokáže lidská povaha občas být a co dokáží teenageři udělat pro to, aby zapadli. Otázkou zůstává, jestli se Eva neměla vzepřít dřív a někomu to říct, jelikož jak příběh postupoval, začalo jít o život. Doslova. I když jsem vážně chtěla mít Evina bratra Iva ráda, nemohla jsem. Ten kluk je ochranitelský až to bolí a... well. Podle mě by bylo lepší, kdyby se od Evy odstěhoval.

Hlavně to nikomu neříkej bych doporučila všem, kteří hledají zajímavý a procítěný příběh o šikaně a o tom, jaké může mít důsledky. Trigger warning - obsahuje násilí a ponižování!

Děkuji nakladatelství Slovart za poskytnutí recenzního výtisku.